این روزها با وجود پیشرفت فوقالعاده تکنولوژی نباید در کسب و کار فقط به فروش حضوری فکر کرد و می توان در پیام رسان هایی مثل بله، ایتا و تلگرام با وجود یک ربات فروشگاهی از فروشِ بیشتر بهره برد. پیام رسان بله با وجود کاربران ایرانی الاصلی که دارد این مژده را به شما میدهد که میتوانید به وسیله ربات فروشگاهی بله فروش خود را دو چندان کنید.کسب و کارهایی که به رباتهای فروشگاهی دسترسی دارند معمولا بهتر از کسب و کارهایی که فقط به صورت حضوری محصولات را عرضه می کنند؛ عمل خواهند کرد. با وجود دستیاری یک ربات، از زحمات و وظایف فروشنده به شدت کاسته می شود.
ورود ورود با گوگل ایجاد فروشگاه جدیداین ربات، یک ربات فروشگاهی در بله، ایتا و تلگرام است که فروشگاه شما را به یک فروشگاه آنلاین تبدیل میکند. به طوری که با استفاده از امکانات آن میتوانید یک راه ارتباطی میان فروشگاه و مشتریان بسازید که خرید را برای آنها آسانتر کند. با راه اندازی ربات، دسته بندی کالاهای موجود، قیمت دقیق هرکدام و موجودی آنها به طور کامل داخل ربات قرار میگیرد و همچنین دکمه ثبت سفارش نیز فعال می شود که مشتریان بتوانند در صورت تمایل سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کنند. از آنجایی که این ربات به درگاه پرداخت وصل می شود؛ خرید مشتریان از هر نظر قابل پیگیری است و فروشگاه شما در یک بستر امن قرار گرفته است.
مزایا و امکانات این ربات همه صاحبان کسب و کار را قانع می کند تا با استفاده از آن زحمت خود را کم کرده و فروش را چندین برابر کنند.
1- سایتهایی مثل زرین پال یا pay.ir سایتهایی برای پرداخت صفحهای هستند که به شما یک صفحه شخصی برای پرداخت ارائه میدهند و هرکسی با ورود به این صفحه میتواند پرداخت را انجام دهد.
۲- روش دیگر پرداخت در ربات به این گونه است که مشتری پس از خرید از فروشگاه، هزینه را کارت به کارت کرده و عکس فیش را در ربات برای شما ارسال می کند و شما پس از دیدن فیش، آن را تایید می کنید.
۳- پرداخت در محل روش سوم پرداخت برای مشتریان است که اگر مشتری، آن گزینه را در ربات انتخاب کند؛ پرداخت به صورت حضوری و در محل انجام خواهد گرفت.
در تنظیمات ربات فروشگاهی در تب سفارشات می توان برای پرداخت توسط مشتری، یک زمان مشخصی را تعیین کرد. چون اگر پرداخت مشتری بیش از حد طول بکشد، ممکن است موجودی کالا به اتمام برسد. بعد از نهایی کردن سفارش برای مشتریان به آنها اطلاع داده می شود که برای نهایی کردن خرید خود و پرداخت، ۳۰ دقیقه زمان دارند البته صاحب فروشگاه در بخش تنظیمات ربات می تواند این ۳۰ دقیقه را کم و زیاد کند پس از اتمام ۳۰ دقیقه و در صورت عدم پرداخت توسط مشتری به او اطلاع داده میشود که سفارش ثبت نشده است اگر هم پرداخت به نحو احسنت انجام شده باشد در انتظار تایید مدیر فروشگاه می ماند.
در فروشگاههایی که تنوع محصولات زیاد است شما میتوانید از طریق اکسل محصولات خود را وارد ربات کنید. در صفحه لیست کالاها در سمت چپ یک گزینه به اسم وارد کردن از طریق اکسل وجود دارد و شما می توانید کالا ها را در اکسل قرار دهید تا به راحتی در ربات نیز قرار بگیرد و مشتریان از انواع محصولات باخبر شوند.
کالاهایی مثل کتاب زیر محصول ندارند و دارای یک قیمت مشخص هستند. اما در فروشگاهی مانند لباس، محصولات رنگها و سایزهای متفاوتی دارند یعنی مشتری باید سایز و رنگ را برای خرید انتخاب کند. در قسمت ایجاد یا ویرایش کالا گزینههایی وجود دارد که میتوانید به ترتیب موجودی، سایز،
رنگ و تعداد آنها را مشخص کنید تا مشتری از طریق ربات سفارش مورد نظر خود را ثبت کند. در فروشگاه لوازم آرایشی، زیرمحصول های رنگ وجود دارد. در فروشگاه عطر و ساعت زیر محصول های اسمی، موجودی و قیمت وجود دارد. در هر نوع فروشگاهی که داشته باشید زیرمحصولاتی وجود دارد که میتوان آن ها را از طریق ربات دسته بندی کرد.
یک فروشگاه می تواند دو نوع مشتری داشته باشد، یکی مشتری معمولی و دیگری مشتری همکار و هم صنف است که در لیست مشتریان میتواند آنها را مشاهده کند. صاحب فروشگاه میتواند از طریق ربات به صورت درصدی یا تومانی به مشتری همکار یا مشتری عادی تخفیف دهد. تخفیف بیشتر به کلی فروش ها باعث می شود بیشتر خرید کنند و سود بیشتری نسیب فروشگاه شود پس دو جنبه تخفیفی داریم. تخفیف به همکار و تخفیف به خریدار. امکان ایجاد کد تخفیف نیز وجود دارد که می توانید به مناسبتهای مختلف از آن استفاده کنید. در قسمت تنظیمات امکان فعال کردن تاریخ اعتبار کد تخفیف و اینکه چند نفر میتوانند از آن استفاده کنند نیز وجود دارد.
در سایت ربات، قسمتی به اسم ارسال گروهی وجود دارد که مدیر فروشگاه می تواند به وسیله آن یک پیام را برای تعداد زیادی از مشتریان ارسال کند. مثلا اگر فروشگاه محصولات جدید آورده یا قصد دارد به مشتریان تخفیف دهد این امکان از طریق ربات فعال خواهد شد. حتی این امکان وجود دارد که پیام مورد نظر به صورت آزمایشی اول برای خود صاحب فروشگاه ارسال شود و پس از تایید او، به دست مشتریان برسد.
در لیست دسته بندیها، میتوان مطالب، کالاها و مزایدهها را دسته بندی کرد. مثلا اگر یک فروشگاه لباس دسته بندیای تحت عنوان لباس کودک داشته باشد، میتواند همه کالاهای لباس کودک را به این دسته بندی اضافه کرده و آن را به دسته بندی لباس کودک اضافه کند. هیچ محدودیتی در دسته بندیها وجود ندارد و میتوانید چندین کالا را در دسته بندیهای مختلف ارائه کنید.
در فروشگاه معمولا دسته بندیهایی با تعداد زیاد وجود دارد که شاید بخواهید آن ها را به صورت دلخواه بچینید. در قسمت منوساز می توانید هر چند تا منو را درست کنید و به وسیله آن کالاها را به یکدیگر ارتباط دهید. صاحب فروشگاه میتواند هر منویی که به آن احتیاج دارد را در تنظیمات ربات بسازد.
یکی از دلایلی که افراد را مجاب میکند تا از این ربات فروشگاهی استفاده کنند؛ صرفه جویی در زمان و انعطاف آن است. مثلا مشتری شما میتواند در هر ساعتی از شبانه روز سفارش خود را ثبت کند اما به صورت حضوری امکان این کار نیست. دلیل دیگر این است که شما به عنوان فروشنده هیچ محدودیتی برای اضافه کردن کالاها به ربات ندارید. استفاده از این ربات بسیار آسان است و دستورات قدم به قدم نوشته شده اند.
اگر در بله، تلگرام و یا ایتا حساب کاربری دارید؛ فقط کافیست در قسمت سرچ ها @botfather این عبارت را جست و جو کرده و وارد ربات پدر شوید. پس از آن ربات به ترتیب همه مراحل را به شما توضیح خواهد داد. اگر دوست دارید روی ربات اکانت باز کنید اما خودتان نمیخواهید این کار را انجام دهید؛ با پشتیبان آپ مارکت در ارتباط باشید تا در اسرع وقت ساخت ربات در بله به صورت رایگان انجام شود.